Sidor

måndag 21 september 2009

Framgångsbröd

Fick en grymt bra kommentar på brödbaksinlägget!
Delar frikostigt med mig av det! Tack Emma.


"Här bjuder jag nu på ett av mina favoritbröd. Det heter eg "No knead bread" men jag kallar det "Emmas framgångsbröd" eftersom det är nästan omöjligt att misslyckas. Pass på!
Blanda 8dl vetemjöl, 1,5 tsk salt, 2tsk krydda ex basilika, 1 rågat krm torrjäst och 4dl vatten. Låt stå ca12h. Kan justeras med vattnets eller rummets temperatur. Några timmar hit och dit gör ingen skillnad. "Vik" degen i grovt mjöl några ggr på en skärbräda och vält ned det i en lergryta som stått i ugnen sedan den sattes på på 275g. (Grytan behöver ej ligga i vatten innan eftersom den sätts in i kall ugn.) Strö över flingsalt och baka brödet ca 40min. Ev utan lock det sista. Super gott! Förvaras i handduk, ej plastpåse. Vipps, framgången är din!!"

1 kommentar:

masja sa...

Önskade jag kunde smaka av allt gott du bakar hemma. Du är så huslig. Mmmm dina hemmagjorda muffins är mumms. Skicka lite till mig på posten så lovar jag dig att skicka något gott tillbaka.