Sidor

söndag 4 mars 2012

Rågsurdegsgrund

Just nu är den här burken med rågsurdegsgrund min fulaste och ändå min käraste ägodel.
Den luktar illa men ger så fantastiskt fina bröd att jag vill gråta och känner mig ofta som världens rikaste!
Om du vill ha en med gör du såhär:

1. Välj ut en burk på ca 500 ml.

2. dag 1 morgon:
1 dl vatten (ljummet) + 0,5 dl rågmjöl (grovt) blandas. Ställ glasburken med plastfolie över öppningen och sätt ej på locket helt. Placera varmt i ca 20-25 graders temperatur.
Låt stå i 3 dygn.

3. dag 4 morgon.
Tillsätt 1 dl ljummet vatten och 1,5 dl rågmjöl. Blanda och placera på samma ställe där du haft den innan.

4. dag 4 kväll.
Tillsätt nu 1 dl ljummet vatten och 1 dl rågmjöl.

Nu bör jäsprocessen ha kommit igång och konsistensen är som pannkakssmet, den luktar illa och bubblar lite. Du ser liksom att den lever.

5. dag 5 morgon.
Surdegsgrunden är nu färdig och klar att baka med.

6. Förvara den i kylskåp upp till en vecka. Därefter behöver den matas igen. Häll då ut en del och tillsätt 1 dl ljummet vatten och 1 dl rågmjöl och låt stå ett dygn så att den bubblar till sig igen. Detta gör du en gång i veckan så håller sig degen vid liv.

Orkar du inte göra en egen har jag sett att man kan köpa färdig på burk i kyldisken, bredvid jästen för en tjugolapp! Bekvämt.

Lycka till!

2 kommentarer:

Natalie sa...

tack! har inte lyckats med min vetesurdeg, men ska testa med råg...håll tummarna.

Ditt favoritrecept på surdegsbröd efterfrågas...eller kanske det enklaste :)

KRAMAR!!

Sara sa...

Tror det ligger i arkivet... Men den är på vete... Imon kommer ett recept på råg! Good luck!