Sidor

måndag 3 oktober 2011

Surdegsgrund.

Fick ett sms från en vän igår om hur man gör en surdeg från grunden.
Tänker att det kanske kan finnas fler som vill veta så därför skriver jag mitt bästa (och enda) recept här!

Blev överlycklig igår då jag kom hem och upptäckte att min surdeg bubblat upp och jäst över burkens kanter! Då vet man att surdegen is Alive!!!

Surdegsgrund:

Ta en burk med lock.
Blanda i 1,5 dl vetemjöl special (special för att det finns mer gluten i detta bröd)
1 dl ljummet vatten
1-2 tsk honung eller rivet äpple

Låt stå med plast över, en surdeg behöver syre för att börja aktivera sig, stäng därför inte locket då du vill att den ska bubbla upp. Vila degen på en varm plats i 1 dygn. Trivs bäst i 25-30 grader.
Fick tipdet om att ställa in den i ugnen med endast lampan på. Blir som en liten kuvös.

På den tredje dagen öppnar du burken och blandar i samma mängd ingredienser som dag 1.

Vila 1 dygn.

Dag 4 gör du om samma procedur.

Dag 5 kan du börja baka på degen. din surdegsgrund är klar!!

När du bakat på grunden brukar jag antingen mata den igen och baka på den 1 dygn senare, eller försluta burken och förvara i kylen. Kom dock ihåg att 1 gng/vecka behöver den tas fram och matas.

En surdeg behöver mycket kärlek, då kan den leva i princip hur länge som helst!!

Kladdigt, som pannkakssmet till konsistensen och luktar lite som öl! En surdeg då den mår som bäst!

Inga kommentarer: