Sidor

måndag 21 februari 2011

Jag virkade ett par vantar här för någon månad sedan.
Virkade med virnål nr 5,5 och med raggsocksgarn.
Lade upp ca 32 maskor och fäste ihop till en ring.
Sedan virkade jag runt runt tills jag nådde början på min tumme.
Då lämnade jag 5 luftmaskor för tumhål och fortsatte virka till slutet på lillfingret. Där börjar avmaskning på varannat varv så att det blir en avrundning.
Ta sedan upp maskor vid tummen och gör lika.
Virka en fin spetskant vid vantens början.
Klart!

Tyvärr har jag tappat bort mina vantar så jag fick låna en bild från en annan fin blogg. http://poppylinda.blogg.se/2011/january/restgarnsvantar.html  Gå gärna in och låt dig inspireras. Hon hade gjort en liknande vante som mina.
Enkelt och det går på en kväll att göra en vante.

Inga kommentarer: