Sidor

onsdag 7 oktober 2009

Min trognaste läsare och ständige ventilerare av nya bröd sorter är Emma som bidrar med ett bagelsrecept! Detta ska jag verkligen ta och göra i helgen! Bagels som är rostade med Philadelphia ost och skinka! Mmmm...
Vi (Emma och jag har föv kommit fram till att Surdegsbröd inte främjar en lugn och stilla mage så det blir nog inte nåt sånt mer bak för mig tyvärr)
HÅLL TILL GODO!


Vyerna vidgas ständigt. Här kommer recept på bagels:50g jäst, 5dl vatten, 2msk solrosolja, 0,5msk salt, 2msk ljus-/brödsirap, 3dl rågsikt, ca 11dl specialvetemjöl.
Blanda som vanligt och jäs 20 min. Arbeta degen igen tills den blir blank och smidig, minst 10min på mjölat bord (enl recptet). Forma runda bullar som plattas till och gör ett hål i mitten. "Rockrings rocka" ev brödet runt tummen för större hål. (Tips från receptet. Galet...) Jäs på plåten 25min. Koka upp vatten i en vid gryta och låt dem sjuda ca2min på varje sida. Grädda sedan mitt i ugenen ca 20min i 225C och lyckan är gjord!

1 kommentar:

mirjam sa...

och jag som satte surdeg i går... Men min mage kanske är av stål :)