Sidor

fredag 12 augusti 2011

Citrusmarmelad

Jag har kommit in i ett saft/sylt/marmelad kokar stim. Gör marmelad av allt jag kommer på och det är roligt och riktigt lätt. Dessutom blir det billigare och nyttigare än att köpa färdiga burkar som är proppade med konserveringsmedel och annat jox.

Apelsinmarmeladen tog slut häromdagen och eftersom jag har en man som älskar den på mackan så kokade jag ny. Över en liter blev det och jag antar att det kommer att räcka ett tag.
(Är så tacksam för vår matkällare där jag kan bunkra utan att det stör någon...)

Jag tog ett kilo citrusfrukter (2 citroner och 4 apelsiner) som fick sköljas ordentligt i ljummet vatten.
Med en skalkniv fick jag bort det yttersta skalet, som inte är vitt, där smaken sitter. Därefter användes fruktköttet. Allt av frukten fick åka ned i kastrullen, utom det vita.
Finhackat och efter ett tag med stavmixern, tillsattes 5 dl vatten. Detta fick sedan puttra i 15 minuter. Därefter tillsatte jag 1 kg syltsocker och en msk vaniljsocker.
Detta fick koka upp ett par minuter.
Klart!
Upphällning skedde på rena, varma glasburkar.

Sen va det bara att provsmaka på det nybakta surdegsbrödet! Gott!

3 kommentarer:

Grafitgrå sa...

Åh, vad gott!!! Nu frestade du mej att testa, får bli en kommande dag:)

FruHornmark sa...

Ser väldigt gott ut!!

Hoppas även det dyker upp lite lingonrecept här framöver...vet inte riktigt vad jag ska hitta på med alla mina...

Sara Selero sa...

Oj, har du hittat?? Va i skogen häromdan å såg inte ens ett ruttet lingon... Vart ska ja leta??