Sidor

onsdag 27 juli 2011

Krusbärsmarmelad


Min första lya låg i ett område som heter snopptorp. För alla oinvigda, kan jag tala om att det är en stadsdel i Eskilstuna. Hursomhelst, ryktet säger att det inte fått sitt namn från någon känd snopp utan man tror att det förr låg ett häststuteri där hästar kastrerades förr, eller det andra alternativet, Krusbärsodlingar.
Jag tror på det senare.
Att det förr låg krusbärsodlingar i området och att man där satt och "snoppade" krusbären, dvs. ta bort den dära bruna klutten längst ner på bäret med en kniv.

Med vårt hus följde det två ynka krusbärsbuskar. Jag och dotra plockade av bären raskt. Men den ynka halvlitern som skörden gav tog dubbelt så lång tid att snoppa. Därför är jag lite glad att det inte var mer bär och dessutom fick jag mig en liten tripp tillbaka till mina rötter.

2 burkar marmelad blev det.
Fin fint att ta fram i vinter för att bre på sconesen.

1 kg (2 liter) bär eller frukt
1 kg Syltsocker

Skölj och ansa frukt och/eller bär. Stora bär och frukter mixas eller skäres i bitar innan de blandas med Syltsockret i en gryta. Koka upp och låt koka i 2-5 minuter beroende på hur fast frukten/bären är.

Tag grytan från värmen och skumma väl. Låt stå i 15 minuter, rör om ett par gånger under tiden.

Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.

Inga kommentarer: