Sidor

fredag 4 februari 2011

Ta vara på nuet!

Utan att låta för pretto med inläggets rubrik, så vill jag ändå slå ett slag för just detta. Att ta vara på nuet. För den här dagen har nåt att lära trots att jag väljer att inte tro på det. För det är det jag gör många gånger, väljer och bestämmer mig för att något är trist eller si eller så.

Beklagade mig för en god vän, på väg hem i snålblåsten, om hur träligt det är med magsjuka och att min dotter har befunnit sig i detta tillstånd hela veckan nu.
Tyckte lite synd om mig själv då jag tvingades ställa in helgens planer och ännu en helg stanna inne och vara hemma.
Trött på att torka kroppsligt innehåll från diverse möbler och att ständigt vara till hands, dag som natt. Det gör en människa trött. Det vill jag ändå påstå.

När jag sålunda klev genom dörren mötte mig denne underbara sjuka lilla tvååring, men napp och snutte i handen, blek, glåmig och med mysdressen på.
På glatt humör och över sina nyckelpigestrumpor hade hon satt på sig sina finaste bröllopsskor med glitter på.
Hon gick här hemma och va så lycklig över att just denna dagen få ha sina finskor, vilket hon inte får ha ifall hon skulle vara på dagis!
Nu sover hon sött under täcket, med skorna på.

Jag tänkte, och gör ännu, att en sådan inställning behöver jag lära mig att få, av henne.
Då skulle livet bli mer värt, glatt och jag tror att jag skulle bli lyckligare.
För vem blir inte glad av att använda sina käraste ägodelar och leva i och av nuet! Vilken inställning!
Hon som verkligen hade anledning till att deppa, hon som är den sjuke, hon blev sålunda ett exempel som jag blir imponerad av.


Så ikväll mina vänner blire hämtmat och lyxglass, hemma!

Inga kommentarer: