Sidor

tisdag 25 januari 2011

Tulpan (Tulipa)


"Tulpansläktet (Tulipa) är växter som i Sverige ofta blommar på våren. Tulpaner är ett släkte som ingår i familjen liljeväxter. De är lökväxter med stora kronblad och sex ståndare. Växtens namn härstammar från det persiska ordet för turban."

Hittade den här ljuvliga bilden i arkivet och det är framför allt min favorit bland blommor.
Varför vet jag inte, men tulpanen har en tendens att sprida glädje.
Den är vacker i alla blommningens faser, från knopp till dess att bladen skrynklar ihop sig och faller av.
Framför allt kommer den med färg och vår då naturen är som mest vilande.


Bilden är tagen på en av mina favoritplatser i Jönköping.Lustfyllt i Munkaskog

2 kommentarer:

Elin sa...

Jag instämmer....att vackert är ordet! Tänknär vi kan åka till Munkaskog och njuta en smula, önskar det vore snart!

Sara Selero sa...

Jag önskar med. Lite varje dag...