Sidor

måndag 31 januari 2011

bakmåndag.

I eftermiddag har jag bakat och bakat.
Vaniljbullar
Vissa bakades små och lades i knäckformar av den lille sockerbagaren. Jätte kul faktiskt för då går inte så mycket deg till spillo i övningen att bli fullfjädrad. Hon gillar även att göra små saker, blir lite mer i hennes storlek då. Pappan i familjen gillade dem skarpt.

Vissa bullar blev klassiska runda och andra gjorde jag i giffelform. Något som min farmor alltid gjorde. Hon var suverän på bullar!!

Receptet:


50 g jäst röres ut i 5 dl mjölk (fingervarm) 1 tsk salt, 1,5 dl socker, 1 tsk kardemumma och 150 gram smör. Tillsätt vetemjöl till degen släpper bunkens kanter.


Jäs 30 min till dubbel storlek.


Baka ut och tillsätt ev mer mjöl för att degen ska bli följsam.


Forma bullar.


Fyll med 200 gram smör som blandas med 1dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker.


Jäs på plåt under bakduk 30 min.


Pensla med ägg och pärlsocker på.


225 grader på ugnen och låt dem stå inne tills det luktar bulle i hela huset och de har fått gyllenbrun färg.


Så här kan resultatet bli:


G O T T !

Inga kommentarer: