Sidor

måndag 23 november 2009

Tenta änglar och lussebak.

Mitt i denna tentaångest och plugg till ögonen spränger röda inser jag mer och mer att adventsstämmningen nog får komma efter 1a advent. Vilket är en sorg för mig då jag älskar att baka och feja för att skapa mys i huset. ett måste för mig är ju lussebullarna och idag bestämde jag mig för att köpa resolut på Malmborgs för att få nån slags lussebulle i huset på söndag.
Men så knackade det på vår dörr och in kommer en ängel med ljust vackert hår med en kasse lussebullar! Oj, vad förvånad jag blev men i samma stund även rörd, glad, varm och tacksam. Tacksam över att det finns någon som är villig att baka en sats lussebullar till mig!

Tänkte dock dela med mig av mitt bästa recept då det gäller lussebröd.

Saffranslångpanna. (1 långpanna)

150 g smör
5 dl matlagningsgrädde
50 g jäst för söta degar
1 dl vit sirap
1 dl ströskr
1 tsk salt
1 burk kesella
1 g saffran
2 ägg
ca 18 dl vetemjöl

Fyllning

150g mandelmassa
100 g smör
100g russin
2 msk rom
2 dl finhackad mandel

Pensling
uppvispat ägg

Garnering
Pärlsocker
mandelspån

Gör såhär:
1. Lägg russinen i blöt i rom.
Smält smöret tillsätt grädden till 37grader
2. Smula jästen i bunke, häll degspad över och rör om till jästen är löst. Tillsätt sirap, socker, salt, kesella, saffran och ägg. blanda i mjölet till degen släpper bunken. låt jäsa 30 min under duk.
3.klä långpanna med bakplåtspapper och riv sedan mandelmassan.
4. dela degen i två delar, kavla ut till rektangulära plattor. Bred smör på degplattan. Strö sedan mandelmassa, russin och mandel på. Rulla samman och skär i bitar som sedan läggs i långpannan. jäs ca 30 min.
5. Pensla med ägg och strö över garneringen. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Svalna på galler under duk.

Mums!

2 kommentarer:

Natalie sa...

Nähä?? Fy vad sweet gjort...sånt uppskattas nåt så oerhört!
(nu slipper du studieflykten lussebak oxå =))

Mirjam sa...

Så fint!! Det var du värd!! Ska pröva ditt recept till julen...
Kraaaam